donderdag 7 juli 2011

45 graden celcius- zand en stenen maar vooral zeer vriendelijke mensen; SUDAN !!!

Na een weekje in Addis; in een koude en vuile stad,  hagelstormen elke dag.... was ik meer dan gemotiveerd om de warmte op te zoeken ...
Via Lake Tana, Gorgoro, bij het nederlandse koppeltje Tim en Kim ben ik dan steeds meer noordwaarts gereden; het noorden van Ethiopia is zo mogelijk nog groener dan het zuiden !!!  En toch herinner ik mij Ethiopia als dor en droog en hongersnood en ... niets is minder waar  het is een heel vruchtbaar land en het wordt hoog tijd dat ze in Europa de geldkraan n keer dichtdraaien; de mentaliteit van de mensen zou erop vooruitgaan .... hoop ik !
Sudan steekt dan in schril contrast af  met Ethiopia; de mensen zijn supervriendelijk, niet te doen, gewoon geweldig maar ook erg heet!!!
Het was de eerste keer dat mijn brommerke, dat luchtgekoeld is , het met een rijwind van meer dan 45 graden moest doen; en hij deed het prima! De olietemperatuur gaf maar een ledje meer aan en zelfs in Khartoum, bleef ie braaf, net onder het maximum!
Het begon eigenlijk allemaal niet zo geweldig; na een nachtje bij Tim en Kim, 50 km goede gravel en 180 km tot de grens kwam ik omstreeks 14.30 h aan de grens!

Die grens was echter gesloten !!!!  Siesta!!!! Tot 15.00 h , tot hiertoe viel het nog mee!

Tanken doe je beter in Sudan aan 2 pond/liter ( halve euro !!!) dus ondertussen, ik geld gewisseld en wat water gekocht.

De Ethiopische zijde van het verhaal nam 15 minuten in beslag maar aan Sudanese kant was een bepaald persoon er niet  ; eerst kwam ie niet terug van zijn lunch-siesta van 2 uren en ging dan aansluitend bidden om tenslotte pas om 18.30 h ten tonele te verschijnen!!!
Ik had graag die ferry van 6 juli gehaald.....;-((( en moest dus na sunset verder rijden tot Quadarif!!

Hier heb ik in het duurste hotel van het stadje overnacht..... en het was nog 7 keren niets!!!
Enfin, de dag nadien naar Karthoum doorgereden waar ik op het grasveldje van de Blue Nile Sailing club mocht overnachten!

 Karthoum betekent eigenlijk olifantensurf en verwijst naar de samenvloeiing van de witte en blauwe Nijl !  ( het water ziet er idd ietsjepietsje anders uit !!!)

 Het visum voor Sudan kost 100 dollar en je moet in Addis eerst een Egyptisch visum kunnen voorleggen ...en dan moet je je binnen de drie dagen ( als je van het zuiden komt) in Karthoum registreren....  bij de Alien registration office !!!  En dat kost dan nog eens 125 Sudanese pond!!! Nog een foto en enkele copieen van visum en paspoort!!!

  Tracks4africa is een geweldig hulpmiddel, vooral in grootsteden, alleen waren de Alien rergistrators verhuist en gesloten om 16.00h in de namiddag!!!
De dag erop, vroeg vertrokken om me te laten registreren, en na veel 5en en 6en dan toch enkele uren later richting Wadi Halfa kunnen vertrekken!!!

Het was maandagochtend en 10.30h toen ik de olifantenslurf achter me liet ... en woensdag om 17.00 h zou de ferry in Wadi Halfa aan het Nassermeer vertrekken richting Aswan; eentje per week ....en ik had echt geen zin om in die hitte een weekje te gaan pootjebaden aan dat meertje!!!  Ik wilde dus dinsdagnamiddag aankomen in Wadi Halfa ...en ben dan ook maandag doorgereden tot op 300 km van dit stadje.....

In Abu Hamad overnacht in een hotelletje dat er eerder uitzag als een oudmannekesoord waar ze bedden verhuurden voor een nacht; bed is nog veel gezegd; het waren metalen skeletten met wat koorden als bodem ....enfin, uiteindelijk zijn er een paar van die oude mannekes verhuist en heb ik mijn tent opgezet in een kamer ( wegens muggen en andere geinteresseerden!) Alle baggage was op die manier van de moto en in de tent !


s Morgens vroeg om 4.00 h gewekt, ik versta het altijd om vlakbij een mosque te overnachten!!!

Dus zat ik om 7.00 h al in het zadel .... na 50 km echter zat ik in het zand ,in het diepzand !!!!!
De geweldige asphaltweg van gisteren hield ermee op ....... geen waarschuwing, niets!!!!

Aan zo'n ezel-mannetje gevraagd in welke richting Wadi Hallfa dan wel lag ....  volg de spoorweg maar... zei ie !!!!  Maar die lag ook gedeeltelijk onder het poederzand !!!!  Ik ben er letterlijk in het zand bij gaan zitten, was er totaal niet op voorzien, niet qua eten, noch qua watervoorraad en het was nog 300 km door de woestijn ..... !!!!  Ik zag het even echt niet meer zitten en had echt geen zin om een weekje te moeten pootjebaden bij het Nassermeer; ik wilde die ferry halen!!!

Dus heb ik die dag 800 km gereden in die hitte om dan savonds om 20.30 h in Dongola aan te komen op 400 km van Wadi Halfa!!!!  Economisch is anders !!!!

Nu ja , dan heb ik toch weer wat te vertellen als ik thuiskom .....  ;-))
Fijn hotelletje gevonden in Dongola, proper en met elektriciteit en een fan die niet knarsetande bij elke omwenteling!

Alleen ..... werd me vriendelijk verzocht om me te laten registreren bij de plaatselijke politie!!!!


Vriendelijk maar toch achterdochtig volkje; die Sudanezen!!!

 Na een korte nacht dan die laatste 400 km afgedraaid; was wel best spannend; had niets gereserveerd,en je weet nooit of die ferry wel degelijk vaart, dus betrapte ik mezelf er steeds weer op dat ik , de laatste 100 km harder en harder ging rijden!

Uiteindelijk, verliep alles veel beter dan verhoopt; ik kon mee, de moto kon mee en nog wel op hetzelfde schip !!! Ik mocht hem als laatste erop duwen!!!! Duwen want er zat zogezegd geen benzine meer in !!! ( heb wel een brief moeten schrijven aan de manager van de ferry om toestemming te vragen !!!! )

Als men in deze tijd een beeld wil krijgen van hoe de Ark van Noach eruit zou gezien hebben .... dan raad ik je aan van deze sloep eens te nemen; een echt avontuur in geuren en kleuren!!! ;-)


















 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.