woensdag 29 juni 2011

Sudan ambassade in Addis Abeba

Eindelijk heb ik dan vandaag mijn visum voor Sudan gekregen ......

De procedure gaat als volgt...Men probeert de ambassade van Sudan te vinden in deze stad, dat verliep vlot met Tracks for Africa op de Gps.  Maar dan ......  Mijn Ethiopisch is niet zo goed en als je weet dat er hier 85 verschillende talen worden gesproken ....... en dit is gene zever!!!

Aan de ambassade staat dan zo'n soldaatje die uit weet ik welk deel van het land komt en natuurlijk geen engels spreekt; zoiets zetten ze daar neer bij een ambassade !!!!

Het toeval wil dat er net ( na 5 minuten handen -en voetenwerk) een diplomaat buiten reed en ik moest die maar volgen .....  na enkele km komen we aan een omheind perceel ....Club Sudan!!!

Hier mocht ik de moto op straat laten staan onder het waakzaam oog van enkele blauw kaki exemplaren!

Het volgende gelooft niemand en ik kan het ook niet aantonen met fotos maar ... je komt in een soort tuin met schommels en andere Bobbejaan-toestanden, helemaal achteraan liggen enkele snelbouw betonnen blokken op de grond en ik moest daar maar plaatsnemen !!!!

Om een totaalbeeld te schetsen , moet ik erbij voegen dat in diezelfde tuin ook nog 2 bureaus stonden opgesteld; bureau is dan een door het vocht opgekrulde lessenaar met daarachter een zeer gewichtig persoon met urine staaltjes kleur papier toestand op zijn vest gespeld !!! Het was me een zicht , zulle!!! En ge mocht zeker nie lachen, dat was nog het moeilijkste deel van het verhaal!!!

Enfin, na een 5 minuten deed mijn achterste pijn van die koude steen en ik sta op ....  een van die heren kijkt me aan met een vragend gezicht van; ...... wat moede gij hier? Ik had mezelf dezelfde vraag al 5 minuten geleden gesteld;  het zag er dus naar uit dat we mekaar begrepen !!!

Nu ja , na enkele copien van mijn paspoort en visum van Egypte en een paar pasfotos, werd me verteld dat ik over een uur maar eens moest terugkomen, dan kon ik pas die 100 dollar betalen !!!  Ik moest maar een thee gaan drinken , zeiden ze me !!!

Nu, die 100 dollar was wel duidelijk dat ze die konden gebruiken want een dak over een hoofd hadden ze niet !

Na een tankbeurt en wat proviand ben ik dan teruggekeerd naar de tuin van Sudan en idd ze hadden nu een schoendoos klaar staan die vol met 100 dollar biljetten stak !!( met een kleine steen erop !!)

Morgen ( vandaag dus) mocht ik om 09.00 h mijn visum komen afhalen.... alleen werken ze hier met een speciale klok want negen uur is in feite 15.00 h !!!! Ik ben er stom achter gekomen door te reageren dat ik dan vroeg op moest staan ....

En idd vandaag visum gekregen om 09.05 h !!!   Morgen ben ik hier weg uit deze stad!!!

Ik was gisteren op de thee geweest bij de Belgische consul hier in Addis en heb een negatief reisadvies gekregen voor Sudan ....  wel een lekkere zelfgebakken koek en thee !!!

En .... bij problemen moest ik de Belgische ambassade in Cairo maar contacteren!!!

Er werd me veel voorspoed en een goede reis toegewenst ....!!!

We doen ons best !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.