zondag 26 juni 2011

Ethiopia ...

Het is een land dat nooit gekoloniseerd geweest is en dat voel je aan de mentaliteit van de mensen..... zij noemen het trots.... ik zou  eerder eigenwijs en koppig als bijvoeglijk naamwoord gebruiken!!!

De laatste 10 jaar is de bevolking verdubbelt en dat merk je !!!

Ik kan geen 3 seconden langs de straat stoppen of ik ben omringd met mensen die niet bepaald vriendelijk zijn maar werkelijk naar me schreeuwen; .... GIVE ME MONEY !!!!

Het is de eerste keer dat dit me overkomt in die hoeveelheden; in geen enkel ander land heb ik dit eerder meegemaakt!  Op een gegeven moment stop ik langs de weg, die overigens goed is, om wat mango's en bananen te kopen, al vlug staat het halve dorp rond mij geschaard en het is een getrek en geduw om de moto te zien !  Een politieman kwam uit eigen initiatief tussenbeide om de omstaanders weg te duwen!  Niet dat het voor mij of de moto een gevaarlijke situatie was ; zo heb ik het althans niet ervaren maar toch !!!

Als je met expats praat over dit gedrag, krijg je steeds hetzelfde te horen ; ze hebben hier veel te veel geld en goederen uitgedeeld en ze zijn een volk apart! En het eerste woord dat kinderen hier leren is MONEY!

Nu ja, ben ondertussen in Addis Abeba aangekomen; de lower Omo valley is een grote mensenzoo geworden; je moet er voor elk dorp toegang betalen, een lokale gids nemen en voor elke foto betalen !!!

Dus geen grosslippen, jammer van de spectaculaire fotos maar daar doe ik niet aan mee!
In het noorden van Thailand, in the golden triangle, was het hetzelfde geval met de giraffen vrouwen en die heb ik eerder dit jaar ook links laten liggen; ze bekijken het maar !!!

Ik ga trouwens heel Ethiopia als doorreisland moeten beschouwen, vrees ik !!!

Het regenseizoen is hier ondertussen goed op gang gekomen en zwemmen op de moto is niet bepaald een van mijn favorieten!!!

Daarbij komt nog dat Sudan zich gaat splitsen op 10 juli .... en ik zou graag daarvoor inreizen .....jammer van het mooie noorden but I always leave an excuse to come back !
Het is nog zo'n duizend km tot de grens met Gallabat, Sudan...en ik zit hier maar te wachten op mijn visum ...

Ik had het allemaal in Nairobi moeten regelen, was op een dag gepiept geweest! Hier moet je eerst een visum van Egypte kunnen voorleggen vooraleer je er eentje voor Sudan krijgt!  Normaal gaat dat bij de egyptische ambassade snel maar nu duurt dat 4 werkdagen, een pasfoto , 358 bir  (20 dollar) en je moet een papier kunnen voorleggen dat je dat geld gewisseld hebt bij een bank ( en niet op straat!)

En dan is het nog afwachten wat ze bij Sudan weten te vertellen .... ze vragen maar liefst 100 dollar voor een visum en je moet die ook in dollar betalen !!!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.