zaterdag 4 juni 2011

Nairobi- Bogoria lake -El Doret-Uganda

Vanuit Nairobi gaat het dan noordwestelijk, richting the great rift valley, onderweg steken we de evenaar over! Blijkbaar heeft Garmin hier een zoektocht georganiseerd en een nieuw model Gps wordt voorgesteld aan ... de evenaar!!! Ik ontmoet er the Chief Warden van de plaatselijke nationale parken en ik moet hem maar bellen als ik aan the gate van het nationale park sta; hij regelt het dan wel dat ik aan resident-prijs kan overnachten .....wat op een derde neerkomt! Wat je met een arme-schoolmiester-gezicht al allemaal niet kan verkrijgen !!!
Normaal mag je met de moto niet in een nationaal park maar gewapend met zijn telefoonnummer en naam ; Hakuna Matata!!

Via een gravelweg die al vlug overgaat in een pad met losse keien,tussen de sisalplantages ,een riviertje oversteken met zo'n zware Bmw ...en de keien in het water die je niet ziet , nog gezwegen van de putten ... We redden het, hetzij met natte voeten maar ik ben al lang blij dat mijn slaapzak nog droog is na de oversteek!!

De bavianen zijn een robbertje aan't vechten als ik toekom ...voor de rest was het een rustige nacht.
s Morgens bemerk ik eigenlijk pas goed waar ik weer beland ben en wat de rift valley eigenlijk inhoudt; tectonische platen drukken tegen mekaar en dat geeft spanningen en barsten in de aardkorst... en dus sijpelt er hier en daar water in deze spleten met kleine geizers als gevolg!!! Het water van het meer is licht alkalisch en dat trekt dan weer flamingo's aan. Het meer is gewoon roze op sommige plaatsen ; zoveel flamingo's!!!

Van hieruit gaat het richting El Doret,op 140 km van de grens met Uganda, via een bergachtig landschap dat eerder aan de Alpen doet denken ...

Uganda doet ons terugdenken aan Idi Amin ...

De militairen zijn nog steeds aanwezig bij elke policestop voor en na een dorp van ietwat afmetingen maar voor de rest verliep alles heel vlot!

50 dollar visum en 25 dollar roadtax; dat is wat je nodig hebt om Uganda binnen te komen!!!

De grensbeambten zijn heel vriendelijk en kunnen goed lachen als ik vraag of ik dan op een weg mag rijden zonder potholes!!! You can always claim our government.... they replied!!!

Wat onmiddellijk opvalt,is de bordeaux -rode leemgrond, met lemen hutten als gevolg!
Op straat kan je mango's,bananen en tomaten kopen, de dorpen komen me een beetje voor als zijn ze in Far West stijl opgetrokken; geen verdieping , alles laagbouw met kleurrijke facades , een beetje saloon stijl.
Ben meteen doorgereden tot in Jinga waar de Nijl ontspringt, op zo'n 80 km van Kampala.

Een engels koppel heeft hier een mooie camping met zicht op ... de Nijl; Nile High Camp!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.