zaterdag 25 juni 2011

Van Nairobi naar Ethiopia .... highway of Hell !!!

Na mijn avonturen in Ouganda ben ik dan teruggereden naar Jungle Junction in Nairobi; het was wel een omweg maar in de gietende regen kwam ik liever aan op een gekende plaats met warme douche ....!

Na een dagje drogen dan toch eindelijk vertrokken naar het veelbesproken noorden van Kenya; je kan er drifters verwachten die gewapende overvallen plegen , veedieven die ook een AK47 hebben , enz. !!!

De eerste dag was easy... naar Isiolo en daar overnachten in Hotel Bomen; vooral geliefd bij NGO medewerkers en je kwam ze dan ook met trosjes tegen ! Voor elk wat wils ; of het nu peacekeepers waren ; die de stammen daar moesten overtuigen van elkaars vee niet te stelen of waren het gsm toestellen die uitgedeeld moesten worden aan de stamhoofden opdat die zouden weten wanneer er weer een lading voedsel werd afgeleverd....ze hebben daar een droogte van drie jaren ....Enfin, ik heb mijn persoonlijk record weten te behalen en zat om 07.00 h reeds in het zadel gewapend met vele adviezen van de hotelgasten.... zo werd me aangeraden zo snel mogelijk te rijden, voor niets of niemand te stoppen; ook niet voor kinderen met lege waterflessen....  en vooral ja idd vooral hard rijden.... hij gaat toch 220 km/h !!!  Ze waren er allemaal van overtuigd; mij ging niets gebeuren tegen die snelheid, ik zou de bandieten te vlug af zijn ....;-))))

Zo gedaan... althans de eerste 130 km; tot daar is het nieuwe asphalt!

Ik ben niemand tegengekomen en was om 08.30 nog steeds alleen en 130 km verder in de woestijn!
Even gestopt om wat klederen uit te trekken, vanaf hier was mijn snelheid beperkt ...25- 40 km/h !!!

De zon deed ook haar best en het zou zweten worden tot Marsabit, waar ik om 13.00 h aankwam, ben enkel wat verdwaalde kamelen tegengekomen!!!

In Marsabit woont al 22 jaar een zwitser; Henry ... vandaar het plaatje Henry Camp!

Heel vriendelijke man met 7 kinderen en 8 beroepen .... hij had een schrijnwerkerij, een metaalbedrijfje, een bakkerij en ja zelfs een bouwbedrijfje en natuurlijk hoort daar ook een eigen steenfabriekje bij ....Verder deed ie ook nog in omheiningen en had ook een camping !!!

Na een gezellig avondmaal met de familie kruip ik vroeg onder de wol.... ik wil morgen weer om 07.00h kunnen vertrekken....

Na een rustige nacht, zonder baboons rond mijn tent, vertrek ik dan .... de eerste 30 km waren redelijk te doen, ze zijn daar aan de weg aan't werken , natuurlijk Chinezen, die koloniseren heel Afrika, en dus hadden ze een parallel weg gemaakt .... alleen deze hield geheel onverwachts op te bestaan in the middle of nowhere!!

Vanuit de verte kon ik de oorspronkelijke weg zien .... alleen moest ik daarvoor door het losse zand ....
het was meer geluk dan kunde dat ik het gehaald heb... mijn brommerke zat tot aan de wielnaaf in het zand en ploeterde er doorheen.....

Op zulke momenten ben je helemaal alleen met zo'n zwaar ding .... De oorspronkelijke weg blijkt niet te doen, ik moet op losse stenen rijden ter grootte van eieren in een diep spoor van ... stenen; ik kan de moto onmogelijk overeind houden en na enkele km besluit ik dan, na 13.000 km op het Afrikaanse continent te hebben rondgetoefd, om terug te keren !!! 

Het is nu 10.30 h in de ochtend en heb 32 km op de teller staan !!! Een beetje verderop zie ik een geitenhoeder .....

Deze brave man, met een AK 47 gewapend,  helpt me de moto te keren ....! ( raar hoor als zo ne gast zijn hulp aanbiedt en daar staat te zwaaien met zijn speeltje!!!)


Bij die zwitser zou ik een pallet maken en ik zou wel een beestenwagen versieren om de volgende 130 km te overbruggen; kon ik meteen plan B eens uittesten .....

Zo gezegd, zo gedaan ... en in de late namiddag heb ik met de hulp van enkele arbeiders van Henry een pallet in mekaar geknutseld!!!

Die beestenwagens hebben een gladde bodem en geen verankeringsmogelijkheden en moeten over dezelfde weg .....!!!

De volgende dag heeft het tot laat in de namiddag geduurd totdat de moto op een vrachtwagen stond; en als je nu dacht dat we dan vertrokken ...... nietes !  Eerst nog tanken , met kruikjes van 20 lieter en heveldarm en dan nog eten en dan .... vertrekken !  We stopten natuurlijk nog enkele keren vooraleer we het dorp uit waren.... het gerucht verspreidde zich snel dat er een vrachtwagen met alleen maar een moto richting Turbi vertrekt! Dus ... moesten er nog bedonderdelen mee en rijst en nog meer volk natuurlijk!!!

De afspraak was dat ik omstreeks 15.00h in Turbi zou aankomen....de realiteit was dat we om 20.00 h aankwamen in het pikkedonker en dat ik op de vrachtwagen geslapen heb naast de moto; ze hadden ook geen zin meer om hem af te laden!

De reis zelf, verliep geheel volgens Afrikaans plan ; met stops om te plassen , om nog meer mensen op te laden en om de 10 km werd de scharnierpen van de bladveren er terug ingeklopt ....!!! Na sunset werden er lampjes in de koplampen geschroefd.... je kan het je niet voorstellen maar ze doen het !!!


Niemand jaagt zich op;  iedereen is de mening toegedaan dat alles geheel volgens de verwachtingen verloopt!

Ik moest ook maar wat  op bladeren kauwen ..... 

Maar ik zat met een deadline; die moto moest het land uit binnen de 7 dagen .... ik had geen verlenging genomen van 20 dollar aan de grens met Ouganda .... 

De volgende morgen start de vrachtwagen om 06.00 h ...... is eens wat anders dan door je eigen gsm gewekt worden !!!

De blader-eters slapen nog maar een van de gasten die me heeft geholpen met inladen, rijdt de vrachtwagen naar een heuveltje even buiten het dorp!

De laatste 130 km naar Moyale ..... de weg loopt eerst noordwaarts en dan parallel met de grens met Ethiopia ... het is hier waar de drifters van Somalia zich ophouden ..... mijn snelheid is beperkt tot max. 40km/h!

Na 65 km begint me de moto te rammelen en op en neer te springen dat het niet normaal is .... een blik naar beneden en achteren .... een oliespoor ....SHIT  die laatste stenen hebben mijn oliepan beschadigd!!!

Gelukkig is het de achterste schokdemper waaruit de olie spuit!!

Ik heb maar 1 reserveonderdeel bij me en dat is .... jawel door Chantalleke meegebracht naar Tanzania; een nieuwe schokdemper !!!

Nog 76 km te gaan maar niet te doen; dus wordt ie terplaatse vervangen !
En dat is dan niet te doen; je ziet geen kat , de hele weg , allee enkele geiten en kamelen ,maar dan is het alsof ze van onder de stenen komen gekropen!!!

Onder toezien van enkele niet gewapende geitenhoeders vervang ik dan mijn veerpoot!

De verdere reis verloopt vlekkeloos en de grensbeambte aan de Keniaanse zijde bemerkt niet dat ik een dag te laat ben!!! ;-)))



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.